yoga bij sama

  • Alignment Yoga
  • Yin Yoga
  • Hatha Yoga (vanaf 24.09.2020)

Elke vorm heeft zijn eigen methode en werkzaamheid, maar ze richten zich uiteindelijk allemaal op het leren (her)kennen van je lichaam en geest.

 

Welke vorm past nu het beste bij jou? Waar ben je naar op zoek?

Hieronder leggen we per yoga vorm uit wat het inhoudt en wat het voor je kan betekenen.

 

Alignment Yoga

Het woord zegt het eigenlijk al, alignment betekent uitlijning. 

 

In deze lessen gaan we op zoek naar onze oorspronkelijke vorm, die niet onder invloed is van onze (onbewuste) spanningen of gewoontehoudingen, maar waarbij spieren, botten en gewrichten weer op de juiste manier met elkaar samenwerken. De wervelkolom staat hierbij centraal, de belangrijkste 'verkeersader' van ons lichaam. Wanneer de wervelkolom soepel is en de beweging goed kan doorgeven gaan we ons fysiek én mentaal beter voelen. 

 

 De alignment is ook gericht op de afstemming op jezelf. Veel mensen zijn de verbinding met zichzelf kwijt. Voelen niet meer wanneer ze over hun grenzen heen gaan. Wat nu wel of niet bij ze past. Veel mensen zijn op zoek. In die zoektocht is het nuttig als je jezelf kent, zodat je weet waar en waarnaar je moet zoeken. Hiervoor is het belangrijk dat je je lichaam kunt voelen, maar ook weet hoe je met je gevoelens om kan gaan. Zowel lichamelijk als geestelijk, emotioneel en mentaal.

Yin Yoga

Yin Yoga richt zich op het inwerken op het bindweefsel.

 

Het is een tegenhanger van het snelle en met talloze prikkels gepaard gaande hedendaagse leven. Eén van de mooiste effecten van Yin Yoga is de innerlijke stilte die het kan brengen.

 

 De houdingen worden op een passieve, maar wel intense manier beoefend, omdat de houdingen lang aangehouden worden, meestal tussen de 3 - 8 minuten.

Hiermee wordt met name het bindweefsel gerekt en gestimuleerd. De gewrichten worden zo beweeglijker en actiever in het hele lichaam, maar in het bijzonder in het gebied van de knieën, enkels, heupen, heiligbeen, bekken en de hele rug. Maar ook in de schouders, handen en ellebogen is Yin Yoga heel goed inzetbaar.

 

 Yin Yoga is een aanraking in de vele facetten van ons zijn, fysiek, emotioneel en mentaal. Waardoor je je flexibeler, rustiger, sterker en meer verbonden gaat voelen.

 

Mindfulness Yoga

Per 1 oktober stopt Jacqueline met het geven van haar lessen Mindfulness Yoga. 

 

Jacqueline:

"Na 8 jaar les te hebben gegeven bij de Yogabloem/ Sama Centrum heb ik besloten om mijn wekelijkse lessen stop te zetten per 1 oktober a.s.. 

Eerlijk gezegd was dit voor mij best een lastige beslissing die een aanloopperiode heeft gehad.

 

Naast het geven van yogalessen heb ik altijd in een vast dienstverband gewerkt als loopbaanadviseur. Vorig jaar kreeg ik de mogelijkheid om volledig als zelfstandige verder te gaan. Een mooie kans! 

Mijn missie om mindfulness naar het bedrijfsleven te brengen kreeg hiermee steeds meer vorm. Ik zie namelijk dat er nog veel winst te behalen is op de werkvloer wat betreft het vergroten van lichaamsbewustzijn, ontspannen werken en duurzaam inzetbaar zijn.

Omdat zaken de afgelopen weken in een stroomversnelling zijn gekomen, heb ik besloten om mezelf meer ruimte te geven. 

Betekent dit dat ik stop met yoga? Zeker niet! Yoga is en zal altijd een belangrijk onderdeel van mijn leven blijven als ontwikkel pad. Misschien zien jullie me weer eens terug als docent van een workshop mindfulness yoga, een yogavakantie óf in de reguliere yogales bij Sama als cursist. Op dit moment ligt alles open. Welke lessen voor de Mindfulness yoga in de plaats komen ligt ook nog open. Zodra daar meer duidelijk over is, komen Laura en Bloem bij jullie in de lucht. 

 

Bij deze wil ik jullie allemaal heel hartelijk danken voor jullie aanwezigheid in de lessen en de inspiratie die ik heb mogen ontvangen. Het heeft mij oprecht veel voldoening gegeven mijn kennis en ervaring met jullie te hebben kunnen delen. Ik zal jullie missen!

 

Heel graag tot een volgende ont-moeting."

 

Namasté!

Jacqueline Kamp

 

Wij wensen Jacqueline heel veel plezier en succes bij het volgen van haar passie ♡ 

 

Hatha Yoga

Je leert aan de hand van yoga houdingen (asana’s) je lichaam steeds beter kennen door je ademhaling (pranayama) in te zetten als belangrijke leidraad.

De uitvoering van de houdingen gaat om aandacht en geduld. Het rekken en strekken van de spieren wordt beter aangevoeld als je er met je aandacht echt bij bent. De ademhaling helpt je erbij. Het is fijn om zelfbeheersing te krijgen over geest en lichaam.

 

Hatha-yoga is een mooie vorm van yoga om te onthaasten en stress te verminderen.

Naast deze positieve wending heeft deze vorm van yoga ook een gunstig effect op het zenuwstelsel, de volledige ademhaling en de organen. Alle bewegingen zorgen voor versoepeling van het lichaam, ruimte in het hoofd en een lange ontspannen ademhaling.

Mijn doel voor jullie is om dit ook in te leren zetten in het dagelijks leven.

Je leert het om spanning in het lichaam te ontdekken en dit te veranderen in ontspanning.

 

Je leert het om niet teveel van jezelf te vergen en eerder je grens aan te geven. Op deze manier leer je jezelf steeds beter kennen. Ik leg de houding zo duidelijk mogelijk uit zodat je op den duur je ogen gesloten kunt houden, zo kom je dichter bij jezelf. Je leert van mij welke yoga houdingen goed zijn voor welke plaats in je lichaam.

Na een hatha yogales voel je je vooral lekker ontspannen. Ben je nieuwsgierig geworden en wil je een keertje meedoen dan ben je van harte welkom.

 

Lieve groet, Rianne